info@hamagroup.ir ۰۲۱-۸۶۰۴۷۰۹۹

پروفسور Al Naqvi موسس سازمان هوش مصنوعی آمریکا اعلام کرد که چگونه استفاده از ابزارآلات و ماشین های هوشمند به شرکت ها این امکان را می دهد تا بر مشکلاتی که مانع از فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت ها می شود غلبه کنند.
وی در کتابی که در سال 2011 منتشر کرد تاریخچه CSR را براساس بعد دانشگاهی و آینده نگری نویسنده معروف وین ویسر (Wayne Visser )در 5 گروه تقسیم بندی کرد:
1-عصر حرص و آز        2-عصر خیرخواهانه        3-عصر جامعه محور         4-عصر مدیریتی
 5-عصر مسئولیت پذیری
هر کدام از تقسیم بندی ها مرتبط با یک مرحله خاص در شرکت هاست و شامل مراحل:دفاعی، خیریه، ترفیعی، استراتژیک و سیستماتیک می شود.. با ورود به سال 2018 به این نتیجه می رسیم که بعد جدیدی از مسئولیت اجتماعی شرکتی در حال ظهور است که به عنوان بعد هوشمندانه شناخته می شود. مرحله ای که شرکت ها وارد بعد شناختی می شوند، زمانی ست که ابزارآلات و ماشین ها برای بهبود روند مسئولیت اجتماعی شرکتی دچار تغییر می شوند.
در حالی که اخلاق مداری، پایداری و مدل های سرمایه داری چند ذی نفعی باعث افزایش محبوبیت مسئولیت اجتماعی شرکتی شده، مشکلات مدیریتی اعم از اثربخشی مانع پیشرفت این مفهوم گشته است. منتقدان و حامیان مسئولیت اجتماعی شرکتی همگی در مورد مفاهیم اصلی به بحث و گفت و گو می پردازند. به نظر می رسد که این اختلافات اغلب تحت پوشش مفاهیم استراتژیک قرار می گیرد. در نتیجه هر گونه تلاش در سطح فرایند های اساسی ممکن است نقش مهمی در نقض مفاهیم CSR داشته باشد و مشکلاتی را بر سر فعالیت های مسئولیت اجتماعی به وجود آورد.
اگر بخواهیم مسئولیت اجتماعی شرکتی را از درون بنگریم می توانیم CSR را به عنوان یک فرایند کسب و کار در نظر بگیریم. بنابراین مسئولیت اجتماعی شرکتی می تواند دو نیاز، بهبود کارایی و اثرگذاری را برطرف کند. در نتیجه تصمیم گیری در جهت ایجاد استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکتی، تصمیمی کارآمد و موثر برای بنگاه ها خواهد بود.
در کدام مسیر دچار اشتباه شده ایم؟
انتقادات وارده به مفاهیم مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور کلی به یکی از سه دسته زیر مربوط می شود:
1-اندازه گیری
مشکلات معمولا زمانی به وجود می آید که شرکت ها در اندازه گیری های خود دچار خطا شده باشند یا داده های غلط و غیر مرتبط را اندازه گیری کنند که همه اینها باعث بالا بردن ارزش اندازه گیری البته به روش غلط می شود. گفت و گو ها در مورد ارزش اندازه گیری عبارتند از: چگونه ارزشی اندازه گیری شود و شامل چه عواملی باشد (مثل عوامل اقتصادی نسبت به سایر عوامل) و یا اینکه آیا مسئولیت اجتماعی شرکتی ارزشی برای سهامداران ایجاد می کند یا هزینه اضافی در پی خواهد داشت. اهمیت ارزیابی اولویت ها و نگرانی های ذی نفعان به عنوان یک داده گسترده برای طراحی و توسعه برنامه های مسئولیت اجتماعی شرکتی به وجود می آید. منتقدان بر این باورند که چنین ارزیابی هایی برمبنای داده های ذهنی بوده و مفهومی مربط با برنامه های ادقام مدیریتی دارد و نشان دهنده محدودیت در صداقت و دانش مدیران است.
2-رفتاری
این مبحث به رفتار مدیریتی اشاره دارد. رفتارهایی که عمدا مانع برنامه های مسئولیت اجتماعی شرکتی در دستیابی به توان بالقوه آن سازمان می شود و یا ممکن است تاثیرات مثبت برنامه های مسئولیت اجتماعی شرکتی و یا موفقیت های حاصل از آن را تضعیف نمایند. عدم توافق یا تطابق بین انگیزه های سازمانی باعث بروز چنین رفتارهایی می شود. مسئولیت اجتماعی شرکتی می تواند به طور غلط به عنوان مبحثی غیر مرتبط یا حتی مخرب برای سودآوری در نظر گرفته شود. مسائلی برآمده از تعارض بین مدیر-مالک ، تقلب و فساد در سازمان عملکرد برخی برنامه های مسئولیت اجتماعی شرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد.
3-استراتژی و سازمان:
این بحث شامل عدم توانایی سازمان ها برای تطبیق مناسب CSR با استراتژی های تجاری، برقراری ارتباط با برنامه های مسئولیت اجتماعی شرکتی، پشتیبانی سازمان و مسائل از این قبیل است. این مسائل ناشی از مخفی کاری عمدی مدیران نیست بلکه از بی کفایتی یا سهل انگاری مدیران نشات می گیرد.
مسئولیت اجتماعی شرکتی نیازمند تعامل شدید با استراتژی سازمان است. همانطور که مایکل پورتر و مارک کریمر مشاهده کردند، شکست یک شرکت در راه گسترش فعالیت هایش مرتبط با تعامل مسئولیت اجتماعی شرکتی با استراتژی های آن شرکت است که باعث می شد از مزیت رقابتی شرکت کاسته شود. همچنین اشاره شده که فاکتورهایی مانند عدم پشتیبانی از واحدهای تجاری، از دست دادن ارتباطات با تیم های متمرکز و برنامه های کوتاه مدت همگی راه هایی هستند که برنامه های مسئولیت اجتماعی شرکتی را دچار اختلال می کنند.
هوش، ذکاوت و شناخت مسئولیت اجتماعی شرکتی
ظهور تکنولوژی هوش مصنوعی در کسب و کار دنیای ما را تغییر داده است.تاثیر برنامه های هوش مصنوعی به صورت عمده در بخش های مختلف از فروش تا بازاریابی، امور مالی و زنجیره تامین در سراسر جهان دیده می شود. طول عمر این ابزار وابسته به نحوه استفاده انسان هاست و باعث آزادسازی نیروهای مخرب اما قوی برای شکل گیری یک نظام اقتصادی جدید می شود.
در مباحث شناختی مسئولیت اجتماعی شرکتی، تکنولوژی هوش مصنوعی به شیوه ای استراتژیک و یکپارچه برای بهبود روند CSR به کار گرفته می شود.
•    یک سیستم هوشمند توانایی درک عوامل ایجاد کننده ارزش های کسب و کار را درک داراست، مثل توانایی تولید نتاج مثبت برای سهامداران، همچنین این سیستم استفاده از برنامه های استراتژیک و روش های مدیریتی صادقانه را نیز توصیه می کند. با یادگیری و شناخت عوامل ایجاد کننده کسب و کار و اهداف مسئولیت اجتماعی شرکتی می توان یک برنامه مثبت اندیشانه و منظم برای برنامه های مسئولیت اجتماعی شرکتی در نظر گرفت.
•    تکنولوژی هوش مصنوعی می تواند برای حذف یا کاهش نظرات انسانی در سنجش ارزش ها و ارزیابی آنها مورد استفاده قرار گیرد.
•    سیستم های هوش مصنوعی، سیستم های اندازه گیری عملکرد چندبعدی و دقیقی را فراهم می سازند که نه تنها عملکرد برنامه ها را در برابر استانداردهای مدیریتی و یا استانداردهای نظارتی می سنجد بلکه بر استانداردهای جهانی به صورت پویا نظارت دارد و تغییرات در حال ظهور در جهان را نیز ردیابی و اندازه گیری می کند.
•    این تکنولوژی عدم تقارن انگیزشی در سازمان، تعصبات مدیریتی،مسائل مدیریتی شامل اشتباهات سهوی از سوی مدیریت را مشخص می کند و همچنین با ارائه راهکارهایی به حل این مشکلات می پردازد.
•    از تکنولوژی هوش مصنوعی می توان در جهت بهبود عملکرد داخل سازمانی و تشخیص تقلب و فساد استفاده کرد.
•    تکنولوژی هوش مصنوعی می تواند به شناسایی نقاط ادغام استراتژی شرکت و ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی با یادگیری نحوه ادغام استراتژی CSR با استراتژی کسب و کار کمک کند.


توسعه استراتژی شناختی مسئولیت اجتماعی شرکتی
•    توسعه استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکتی با ایجاد یک برنامه و طرح کسب و کار رسمی برای شناخت مسئولیت اجتماعی شرکتی آغاز می شود. مهم است بدانیم که CSR یک موضوع پیچیده است که به سرعت در حال رشد و توسعه است و شمار زیادی از شرکت های مشاوره ای دانش عمیقی از این بحث ندارند.
•    درحالی که مثال هایی در بالا برای شفاف سازی مفاهیم هوش مصنوعی بیان شد، در یک برنامه کلی تلفیق سیستم های هوش مصنوعی و امکانات سیستم های روباتیک می تواند به عنوان یک روش مهندسی انتخاب شود. این ابزار مهندسی شناختی شامل ظرفیت ها و توانایی های مختلف و مدیریت اطلاعات می شود.
•    با استفاده از سیستم های روباتیک و هوش مصنوعی می توان داده های سازمانی را به راحتی پردازش کرد. اعمال این روش ها می تواند به دستیابی راحتر و سریعتر سازمان ها در انجام فعالیت های مسئولیت اجتماعی سازمان ها کمک کند.
•    با حمایت و گردآوری سایر بخش های سازمان، می توان به پیاده سازی تکنولوژی هوش مصنوعی در فعالیت های مسئولیت اجتماعی پرداخت وکارکردهای این مبحث را در کسب و کار گسترش داد.
•    یکی از دلایلی که تکنولوژی هوش مصنوعی نمی تواند دپارتمانهای شرکتی به صورت موفق اجرا شود این است که بسیاری از دپارتمانها همچنان به روش های سنتی اداره می شوند و در نتیجه اعمال تکنولوژی هوش مصنوعی در این بخش ها دچار مشکل می شود.
در نهایت مهم است بتوانیم تکنولوژی هوش مصنوعی را که باعث خلق بسیاری از مسائل اجتماعی می شود بشناسیم و این راهیست در جهت شناخت بیشتر مسئولیت اجتماعی شرکتی.
هانیه نقوی الحسینی-کارشناس امور بین الملل شرکت همراه مدیریت آرمانی(هم آ)
منبع:file:///D:/translated%20Articles/How%20AI%20and%20robotics%20can%20transform%20CSR/How%20AI%20and%20robotics%20can%20transform%20CSR%20%20%20Ethical%20Corporation.htm