info@hamagroup.ir ۰۲۱-۸۶۰۴۷۰۹۹

همایش صنعت روابط عمومی ، مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بر گزار شد

به گزارش روابط عمومی، همایش صنعت روابط عمومی ، مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار توسط شرکت همراه مدیریت آرمانی (دبیرخانه دائمی جایزه مسئولیت اجتماعی) و با همکاری مرکز توسعه سیاستهای راهبردی و مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی و انجمن روابط عمومی ایران،دوم بهمن ماه سال جاری در سالن همایش وزارت راه و شهرسازی بر گزار شد.

در این همایش که با حضور مدیران عالی رتبه دولتی ، خصوصی و مدیران روابط عمومی تشکیل گردیده بود ،دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان سخنران اول افتتاحیه گفت: جامعه‌ای پایدار است که همه در آن دسترسی آزاد به فرصت‌های رشد داشته باشند؛ ضمن اینکه توسعه پایدار، محدود به مسائل زیست‌محیطی نیست. وی گفت: این مفهوم یک اقدام داوطلبانه نیست؛ بلکه یک مسئولیت اجتماعی است؛ به معنای دیگر یک «باید» است نه «شاید»؛ ضمن اینکه توسعه پایدار نیز به معنی فراگیری عدل و آزادی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جامعه ای پایدار است که همه در آن دسترسی آزاد به فرصت های رشد داشته باشند؛ معتقدم باید توسعه پایدار را به مفهوم فراتر تعبیر کنیم که همان دسترسی آزاد به عدل بوده و تنها راه پاسداری از عدل، آزادی است.

آخوندی گفت: آنچه مشخص می کند اقدامات ما برای جامعه هزینه دارد یا فایده، فقط عدل است به گفته امیرالمومنین (ع) عدل یعنی وضع شی در موضعش، بنابراین مسئولیت اجتماعی یعنی هر چیزی به موضع خودش برگردد که نشان می دهد مسئولیت اجتماعی یک اقدام حقوقی و نه داوطلبانه است.

ایشان در پایان گفتند: ما در این وزارتخانه وظیفه داریم که دسترسی همه مردم به اطلاعات از قبیل مصوبات کمیسیون ماده ۵، طرح های راه آهن، طرح های شهرسازی، اطلاعات دوربین های جاده ای را در دسترس آزادانه مردم قرار دهیم.

سخنران بعدی همایش دکتر محمد سلطانی فر بود که ایشان نیز گفت : با توجه به امکانات و تکنولوژی دنیا آیا مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف وجود دارد یا خیر؟ 

وی افزود: از زمانی که روابط عمومی‌ها به عنوان یک رسانه، بقای خود را به تکنولوژی گره زدند، استفاده از تکنولوژی‌های روز، امری اجتناب ناپذیر شد، به همین جهت تکنولوژی جبری خاص را به انسان داده است.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: روابط عمومی‌ها بخشی از رسانه‌های جامعه محسوب می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی توانست خدمت لایتناهی را به حوزه‌های ارتباطات و روابط عمومی انجام دهد، لذا امروز از لحاظ محتوا و شکل روابط‌ عمومی‌ها در حال استفاده از تکنولوژی هستند.

در ادامه همایش تایماز سید مصطفایی مدیرعامل شرکت همراه مدیریت آرمانی( هم آ) و دبیر جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی به بررسی علمی مسئولیت اجتماعی شرکت پرداخت.

مدیر عامل هم آ ، به حلقه مفقوده نبود گزارش های جامع مسئولیت اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت : هر سالانه بر تعداد این گزارش ها که توسط بنگاه ها در جهان منتشر میشود افزوده می گردد ولی متاسفانه در ایران تعداد گزارش های کامل و طبق استاندارد های بین المللی به انگشتان یک دست هم نمی رسد و این یک تلاش و اهتمام مدیران را مطالبه می نماید که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و نان نیک برای بنگاه بتوانند حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی و حتی داخلی داشته باشند.

وی افزود به زودی شاهد مطالبه گری ذینفعان بنگاه ها و از همه مهمتر مردم و مشتریان خواهیم بود که خواهان بررسی فعالیت ها و عملکرد بنگاه در حوزه اجتماعی و زیست محیطی میشوند.

ایشان در ادامه به برگزاری دومین جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی در اردیبهشت 1397 اشاره نموده و گفت : تا کنون ارگانهای دولتی بسیاری از این جایزه اعلام حمایت نموده اند و از بنگا ها درخواست نمود فعالیت های مسئولانه خود را در عرصه رقابت به قضاوت بگذارند.

میرزا بابا مطهری نژاد،رئیس انجمن روابط عمومی ایران نیز سخنران بعدی این همایش بود.

ایشان گفتند: با توجه به ضرورت مقوله مسئولیت اجتماعی در عصر حاضر، انجمن روابط عمومی ایران بر آن شد تا بعنوان یک تشکل مردم نهاد، کمیته مسئولیت اجتماعی را جهت فرهنگ سازی این امر در سازمان ها و شرکت های ایرانی در این انجمن راه اندازی کند تا توجه بیش از پیش بنگاه ها و سازمان ها به مخاطبان خود را تاکید کنند.

پخش سخنرانی عضو هیئت مدیره و هماهنگ کننده شبکه مسئولیت اجتماعی اتحادیه اروپا بصورت ویدئویی از دیگر اتفاقات این همایش بود. شبکه مسئولیت اجتماعی اتحادیه اروپا حامی دومین جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی می باشد.

در ادامه سخنرانی ها دکتر رضائیان استاد دانشگاه و ژورنالسیم موضوع روابط عمومی؛

صنعت سیال برای توسعه پایدار را مطرح کرد و تاکید داشتند که هدف آموزش برای توسعه پایدار، توانمندسازی مردم و جامعه در داشتن مسئولیت برای ایجاد آینده ای پایدار و درک مسئولیت پذیری است.

دکتر احسان پشت مشهدی رییس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزیر راه و شهرسازی  نیز به بیان دیدگاه های خود در خصوص موضوع همایش با تاکید بر مسئولیت اجتماعی پرداختند.

در پایان همایش مرتضی بهنام دبیر علمی همایش ضمن دعوت از مقامات و سخنرانان برای رونمایی از پوستر همایش به جمع بندی مطالب ارائه شده در همایش پرداخته و ضمن تشکر از توجه ویژه وزارت راه به این موضوع  تاکید کرد این همایش جهت توجه بیشتر روابط عمومی ها به رفتار مسئولانه در قبال ذی نفعان برگزار شد تا روابط عمومی ها با تکیه بر تعریف ذاتی خود مبنی بر فلسفه اجتماعی مدیریت به ایفای نقش موثر خود در مسیر توسعه بپردازند.