دلایل و مزایای بکارگیری مسئولیت اجتماعی شرکتی
اگرچه یکی از مزایای بکارگیری csr کاهش هزینه هاست، با اینحال، مهمترین ارزش ایجاد شده توسط csr کسب اعتبار اجتماعی توسط سازمان است. اعتبار اجتماعی میتواند به انگیزه ای قوی برای شرکتها تبدیل شود تا در مناسبات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مسئولانه تر عمل کنند. بعلاوه، شرکتها برای تعریف دورنمایی از آینده ترغیب میشوند تا به مدیریت مسئولانه تر کسب و کار و زندگی شان بپردازند.
- 6 دلیل بکارگیری مسئولیت اجتماعی شرکتی (csr) در شرکتها
مسئولیت اجتماعی شرکتی، قرار نیست مشکلات جهان را حل کند. بلکه برای شرکتها راهی را باز میکند که همانگونه که به خود منفعت میرسانند، به جامعه ای که در آن فعالیت میکنند هم منفعت برسانند. زمانی که ما برای شرکتهای جدید، مفهوم CSR را تعریف میکنیم، به طور معمول با سه واکنش روبرو میشویم:
- بعضی می پرسند: "این مفهوم به نوعی سبزشویی نیست؟" ( اصطلاح "سبزشویی" در سال های اخیر افزایش یافته است تا تقاضای مصرف کنندگان برای کالا و خدمات سازگار با محیط زیست را تامین کند، و برخی افراد تصور دارند که شرکتها و سازمان از این تعاریف صرفا جهت بازاریابی و تبلیغات خود بهره می برند یعنی اشاره به دورویی انسانهای بهظاهر دوستدار محیط زیست دارد به این صورت که با نام حمایت از محیط زیست به محیط زیست صدمه میزنند).
- عده ای آن را اقدامی تسکین دهنده برای نظام سرمایه داری می دانند.
- برخی دیگر از واژه های نه چندان مناسبی برای این مفهوم استفاده می کنند.
در این حالت یک متخصص csr در مواجهه با چنین شرایطی چه باید بکند؟
بطور معمول، شش دلیل را برای بکارگیری این مفهوم می توان نام برد. شرکتهایی که این شش دلیل را برای ادامه فعالیت خود مفید میبینند آنرا بکار میگیرند:
- خلاقیت
بخوبی میدانیم که این مفهوم در حیطه های بسیار زیادی بکار گرفته شده است. ولی در مفهوم csr، خلاقیت منافع بسیار زیادی را با خود برای سازمان و جامعه بهمراه دارد. بعنوان مثال، با بکارگیری مفهوم پایداری، شرکت یونیلور (Unilever) اعلام کرد که موفق به ساخت شامپویی شده است که آب کمتری مصرف میکند. بدون مفهوم پایداری، تلاشهای واحد تحقیق و توسعه سازمان به تولید چنین محصولاتی منجر نمیشود.
- کاهش هزینه ها
یکی از ساده ترین راهها برای درگیر کردن سازمانها با مفهوم csr کاهش هزینه هاست. خواه تلاش برای کوچک کردن بسته بندیها باشد، خواه کاهش مصرف انرژی. همه این موارد به سرعت و سادگی به کاهش هزینه ها کمک میکند. بعنوان مثال شرکت General Mills برنامه خود را برای کاهش 20 درصدی مصرف انرژی اعلام کرده است. بر اساس گزارش CSR 2011، این شرکت با کاهش مصرف انرژی، در حدود 600000 دلار ذخیره کرده است.
- متمایز ساختن برند
در گذشته، ایجاد تمایز برای برند تنها دلیلی بود که باعث میشد شرکتها به بکارگیری CSR روی آورند. شرکتهایی نظیر "تیمبرلند" توانستند این مفهوم را وارد مدل کسب و کار خود کنند. بنابراین هرچه بکارگیری مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی، عمومیت بیشتری مییابد استفاده از آن برای متمایز ساختن برند دشوار تر میشود. بعنوان مثال، منازعات میان دو شرکت کوکاکولا و پپسی برای جذب مشتری بیشتر یکی از قدیمی ترین منازعات برای متمایز ساختن برند است. با این حال هردو بطور مشابهی مفاهیم CSR را در سازمان خود پیاده سازی کرده اند. هردو شرکت به سمت کاهش مصرف آب تا میزان صفر و استفاده از بسته بندیهای سازگار با محیط زیست پیش میروند.
- نگرش درازمدت
مسئولیت اجتماعی شرکتی، تلاشی برای تبیین دورنمای بلند مدت سازمان و اطمینان از آینده "پایدار" شرکت است.
- مشارکت مشتریان
زمانی که مشتریان از اهمیت این مفهوم آگاهی کافی ندارند، بکارگیری CSR چه مزیتی دارد ؟ "والمارت" در سالهای گذشته، خود را بعنوان سازمانی پیشرو در بکارگیری پایداری معرفی نموده است. در سال 2008 این سازمان کمپینی برای ارتقاء آگاهی مردم در زمینه محصولاتی که می توانند سازگار با محیط زیست ارائه شوند و انتخابهایی که مشتریان در ارتباط با این محصولات دارند، تشکیل داد. بکارگیری مفهوم مسئولیت اجتماعی می تواند راه های جدیدی را پیش پای شما در ارتباط با مشتریان تان قرار دهد.
- مشارکت کارمندان
به طریق مشابه با موارد بالا، اگر کارمندان شما ندانند در سازمانشان چه میگذرد، نخواهند توانست ارتباط خوبی با اهداف تان برقرار کنند. برندهایی نظیر "سارالی" روش کاربردی ای برای این مساله اندیشیده اند. آنها تیمی را برای کار روی پروژه های پایداری محور خود تشکیل داده اند. هرچه پیشروی این پروژه ها بیشتر میشود، تعداد بیشتری از کارمندان در این پروژه دخیل میشوند و بر اهداف csr سازمان خود متمرکز خواهند شد.
این 6 دلیل از جمله دلایل مهمی هستند که به استناد آنها می توان سازمانها را متقاعد کرد که csr را در سازمان خود پیاده سازی کنند.
ساناز احمدی فرد- شرکت همراه مدیریت آرمانی (هم آ)