info@hamagroup.ir ۰۲۱-۸۶۰۴۷۰۹۹

دلایل و مزایای بکارگیری مسئولیت اجتماعی شرکتی

اگرچه یکی از مزایای بکارگیری csr کاهش هزینه هاست، با اینحال، مهمترین ارزش ایجاد شده توسط csr کسب اعتبار اجتماعی توسط سازمان است. اعتبار اجتماعی می­تواند به انگیزه ای قوی برای شرکت­ها تبدیل شود تا در مناسبات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مسئولانه تر عمل کنند. بعلاوه، شرکت­ها برای تعریف دورنمایی از آینده ترغیب می­شوند تا به مدیریت مسئولانه تر کسب و کار و زندگی شان بپردازند.

  • 6 دلیل بکارگیری مسئولیت اجتماعی شرکتی (csr) در شرکت­ها

مسئولیت اجتماعی شرکتی، قرار نیست مشکلات جهان را حل کند. بلکه برای شرکت­ها راهی را باز می­کند که همانگونه که به خود منفعت می­رسانند، به جامعه ای که در آن فعالیت می­کنند هم منفعت برسانند. زمانی که ما برای شرکت­های جدید، مفهوم CSR را تعریف می­کنیم، به طور معمول با سه واکنش روبرو میشویم:

  • بعضی می پرسند: "این مفهوم به نوعی سبزشویی نیست؟" ( اصطلاح "سبزشویی" در سال های اخیر افزایش یافته است تا تقاضای مصرف کنندگان برای کالا و خدمات سازگار با محیط زیست را تامین کند، و برخی افراد تصور دارند که شرکتها و سازمان از این تعاریف صرفا جهت بازاریابی و تبلیغات خود بهره می برند یعنی اشاره به دورویی انسان‌های به‌ظاهر دوستدار محیط زیست دارد به این صورت که با نام حمایت از محیط زیست به محیط زیست صدمه می‌زنند).
  • عده ای آن را اقدامی تسکین دهنده برای نظام سرمایه داری می دانند.
  • برخی دیگر از واژه های نه چندان مناسبی برای این مفهوم استفاده می کنند.

در این حالت یک متخصص csr در مواجهه با چنین شرایطی چه باید بکند؟

بطور معمول،  شش دلیل را برای بکارگیری این مفهوم می توان نام برد. شرکت­هایی که این شش دلیل را برای ادامه فعالیت خود مفید می­بینند آن­را بکار می­گیرند:

  1. خلاقیت

بخوبی میدانیم که این مفهوم در حیطه های بسیار زیادی بکار گرفته شده است. ولی در مفهوم csr، خلاقیت منافع بسیار زیادی را با خود برای سازمان و جامعه بهمراه دارد. بعنوان مثال، با بکارگیری مفهوم پایداری، شرکت یونیلور (Unilever)  اعلام کرد که موفق به ساخت شامپویی شده است که آب کمتری مصرف می­کند. بدون مفهوم پایداری، تلاشهای واحد تحقیق و توسعه سازمان به تولید چنین محصولاتی منجر نمی­شود.

  1. کاهش هزینه ها

یکی از ساده ترین راه­ها برای درگیر کردن سازمان­ها با مفهوم csr کاهش هزینه هاست. خواه تلاش برای کوچک کردن بسته بندی­ها ­باشد، خواه کاهش مصرف انرژی. همه این موارد به سرعت و سادگی به کاهش هزینه ها کمک می­کند. بعنوان مثال شرکت General Mills برنامه خود را برای کاهش 20 درصدی مصرف انرژی اعلام کرده است. بر اساس گزارش CSR 2011، این شرکت با کاهش مصرف انرژی، در حدود 600000 دلار ذخیره کرده است.

  1. متمایز ساختن برند

در گذشته، ایجاد تمایز برای برند تنها دلیلی بود که باعث می­شد شرکت­ها به بکارگیری CSR روی آورند. شرکت­هایی نظیر "تیمبرلند" توانستند این مفهوم را وارد مدل کسب و کار خود کنند. بنابراین هرچه بکارگیری مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی، عمومیت بیشتری می­یابد استفاده از آن برای متمایز ساختن برند دشوار تر می­شود. بعنوان مثال، منازعات میان دو شرکت کوکاکولا و پپسی برای جذب مشتری بیشتر یکی از قدیمی ترین منازعات برای متمایز ساختن برند است. با این حال هردو بطور مشابهی مفاهیم CSR را در سازمان خود پیاده سازی کرده اند. هردو شرکت به سمت کاهش مصرف آب تا میزان صفر و استفاده از بسته بندی­های سازگار با محیط زیست پیش می­روند.

  1. نگرش درازمدت

 مسئولیت اجتماعی شرکتی، تلاشی برای تبیین دورنمای بلند مدت سازمان و اطمینان از آینده "پایدار" شرکت است.

  1. مشارکت مشتریان

زمانی که مشتریان از اهمیت این مفهوم آگاهی کافی ندارند، بکارگیری CSR چه مزیتی دارد ؟ "والمارت" در سالهای گذشته، خود را بعنوان سازمانی پیشرو در بکارگیری پایداری معرفی نموده است. در سال 2008 این سازمان کمپینی برای ارتقاء آگاهی مردم در زمینه محصولاتی که می توانند سازگار با محیط زیست ارائه شوند و انتخاب­هایی که مشتریان در ارتباط با این محصولات دارند، تشکیل داد. بکارگیری مفهوم مسئولیت اجتماعی می تواند راه های جدیدی را پیش پای شما در ارتباط با مشتریان تان قرار دهد.

  1. مشارکت کارمندان

به طریق مشابه با موارد بالا، اگر کارمندان شما ندانند در سازمانشان چه می­گذرد، نخواهند توانست ارتباط خوبی با اهداف تان برقرار کنند. برندهایی نظیر "سارالی" روش کاربردی ای برای این مساله اندیشیده اند. آن­ها تیمی را برای کار روی پروژه های پایداری محور خود تشکیل داده اند. هرچه پیشروی این پروژه ها بیشتر می­شود، تعداد بیشتری از کارمندان در این پروژه دخیل می­شوند و بر اهداف csr سازمان خود متمرکز خواهند شد.

این 6 دلیل از جمله دلایل مهمی هستند که به استناد آنها می توان سازمانها را متقاعد کرد که csr را در سازمان خود پیاده سازی کنند.

ساناز احمدی فرد- شرکت همراه مدیریت آرمانی (هم آ)