مزیت CSR برای موسسات خیریه
- حمایت از موسسات از طریق پیاده سازی برنامه های هم راستا با فعالیتهای شرکت
شرکتهایی که برنامه های خیریه هم راستا با فعالیتهای خود پیشنهاد می کنند، در واقع سود حاصل از فعالیتهای خیریه را دوبرابر میکنند که این خود دستاورد مهمی در راستای فعالیتهای CSR بشمار میآید.
اجرای فعالیتهای هم راستا با فعالیت شرکت، امکان دوبرابر کردن یا حتی در مواردی سه برابر کردن منافع فعالیتهای خیریه را داراست.
- مشارکت داوطلبانه بیشتر
برخی شرکتها فعالیتهای داوطلبانه خود را به کارمندان واگذار میکنند و از طریق آنها فعالیتها را پیگیری میکنند. این عمل نوعی برون سپاری فعالیتهای مسئولیت اجتماعی بشمار میآید.
این کار از طریق پرداخت پاداش هایی مازاد به کارمندان داوطلب برای اجرای فعالیتهای خیریه در ساعات مشخصی از هفته یا ماه صورت میگیرد. این کار یک معامله دوسر برد برای شرکت و موسسه خیریه است چرا که موسسه خیریه از نیروی کار فعال برخوردار میشود و کارمندان داوطلب شرکت هم با رضایت در فعالیتهای خیرخواهانه درگیر میشوند.
برنامه های پاداشی پرداخت داوطلبانه یکی از اجزای اساسی CSR بشمار میآید که برای موسسات خیریه منافع مالی و نیروی انسانی کارامد بیشتری را به همراه میآورد.
- شکل دادن همکاری شرکتی
یکی دیگر از تاثیرات csr بر موسسات خیریه، ایجاد امکان همکاری شرکتی است. این مشارکت، برای شرکتها حیاتی بشمار می رود. هم چنین برای موسسات خیریه و سازمانهای غیرانتفاعی نیز مهم بشمار میرود چرا که ممکن است منابع ایجاد کمپینهای بزرگ بازاریابی را برای خود نداشته باشند.
برای یک سازمان غیرانتفاعی، همکاری با یک شرکت ملی یا بین المللی به منزله قرار گرفتن نام اش در میان هزاران عامل کسب و کار است که در غیر اینصورت نمی توانست از چنین شانسی برخوردار باشد.
CSR شرکتها و موسسات خیریه را کنار هم نگه میدارد و از این طریق به ایجاد همکاری مشترکی میان آنان میپردازد.
- منابع درآمدی متنوع
موسسات غیرانتفاعی نمی توانند تنها با اتکا به کمکهای فردی خود را فعال نگه دارند. تجربه نشان می دهد که کمکهای فردی در بیشترین حالت، سه چهارم منابع درآمدی این سازمانها را تامین می کنند. از طرف دیگر، شرکتهایی با حس مسئولیت پذیری اجتماعی قوی بدنبال سازمانهای خیریه میگردند تا برنامه های مشترک با آنان تعریف کنند.
بنابراین، CSRکمک میکند که 25% باقیمانده منابع مالی مورد نیاز این سازمانها تامین شود.
مسئولیت اجتماعی شرکتی می تواند به عنوان منبع درامدی سازمانهای غیرانتفاعی ایفای نقش کند.
ساناز احمدی فرد- شرکت همراه مدیریت آرمانی ( هم آ )