info@hamagroup.ir ۰۲۱-۸۶۰۴۷۰۹۹

به گزارش روابط عمومی ،اولین جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی با حضور نمایندگان مجلس و دولت و فعالین اقتصادی در مرکز همایش های وزارت راه و شهرسازی بر گزار گردید.

فاطمه دانشور، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس رویداد درسخنانی با بیان اینکه در نهادینه کردن مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی با دو چالش نهادینه‌نشدن در بدنه شرکت و کمبود منابع مواجه هستیم، گفت: از سوی دیگر متاسفانه هزینه‌های مسئولیت اجتماعی معافیت مالیاتی ندارند و باید این امر محقق شود.

دانشور تصریح کرد: از سوی دیگر با مشکل عدم حمایت رسانه‌ها از بنگاه‌های اقتصادی فعال در مسئولیت اجتماعی مواجه هستیم.

عضو شورای شهر تهران هدف از برگزاری این رویداد را از میان بردن نگاه غیرارزشی به ثروت عنوان کرده و اهداف بر گزاری این رویداد را طی هشت ماه تلاش بی وقفه دبیرخانه دائمی مسئولیت اجتماعی به حضار بیان نمود.

همچنین محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان درمجلس شورای اسلامی در سخنانی به آموزه‌های اخلاقی و دینی ما درباره نیکوکاری اشاره کرد و گفت: آموزه‌های اخلاقی و دینی به ما حکم می‌کند که متعهد به مسئولیت اجتماعی باشیم و باید رفتارهای ما با جامعه در تراز رفتارهای اجتماعی امام علی(ع) باشد.

تابش افزود: امروز برداشت از توسعه پایدار تغییر کرده و از سال ۲۰۱۵ در سه محور رشد اقتصادی، موضوعات اجتماعی و تحقق عدالت و نیز حفظ محیط زیست تعیین می شود که جز با ایفای مسئولیت اجتماعی محقق نمی‌شوند.

نماینده مردم اردکان درمجلس شورای اسلامی گفت: می‌توانیم برای حمایت از مسئولیت اجتماعی دربنگاه‌های اقتصادی قوانین را تفسیر به نفع و درصورت لزوم قوانینی جدید تدوین کنیم.

همچنین پروانه مافی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ائمه (ع) از هر فرصتی برای مسئولیت اجتماعی استفاده می‌کردند، عنوان کرد: در سایر کشورها مسئولیت اجتماعی را ارج می نهند و بنگاه‌های اقتصادی که به این ارزش می‌پردازند مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.

مافی افزود: در ایران نیز باید با وضع قوانین تسهیل‌گر عمل خیر نیکوکاران و فعالان اقتصادی ارج نهاده شود.

روح الله حسینی، معاون ناشران و اعضای بورس تهران نیز درسخنانی با طرح تئوری ذی‌نفعان تاکید کرد: اهداف سازمانی بنگاه‌های اقتصادی باید مسئولیت اجتماعی را نیز شامل شود و دراین راه باید از کمی‌سازی مسئولیت اجتماعی استفاده شود.

حسینی افزود: ما در بورس تهران با راه‌اندازی صندوق‌های نیکوکاری امکان مشارکت را برای همه با حداقل سرمایه فراهم کرده‌ایم و امیدواریم به زودی شاهد گسترش مسئولیت اجتماعی هدفمند باشیم.

دراین رویداد همچنین جان نوتردام، مسئول شبکه مسئولیت اجتماعی اتحادیه اروپا در سخنانی به تبیین توسعه پایدار و اقدامات اتحادیه اروپا در گسترش مسئولیت اجتماعی پرداخت. توسعه پایدار و همچنین عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها، منتج به نوآوری و ایجاد موقعیت‌های جدید در عرصه‌های مختلف یک کشور، افزایش اعتبار و محبوبیت شرکت‌ها و همچنین جذب و حفظ کارمندان، مشتریان و ذینفعان خواهد شد. از همین‌رو، شرکت‌ها باید توجه به مقوله مسئولیت‌های اجتماعی و توسعه پایدار را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند.ایشان ادامه دادند،یک سیاره بیشتر نداریم،یک جمعیت و یک نسل بیشتر نداریم،اگر بیشتر مصرف داشته باشیم به عبارتی سهم آینده را مصرف کرده ایم.وی به فرهنگ ایران اشاره کرد و گفت،ملت ایران با فرهنگ و تمدن و سابقه ای ارزشمند و بزرگی است لذا می توان همکاری های بیشتری را بین ایران و اروپا داشت و این آرزوی قلبی من هست.

محمد صفری، معاون رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبری وزارت راه و شهرسازی درسخنانی با بیان اینکه بخش اعظم مشکل ما در توسعه، مفهومی است و مولفه توسعه پایدار را نشناخته‌ایم، گفت: ما مسئولیت اجتماعی را رعایت نکرده‌ایم و زمانی که دولت بخش عمده اقتصاد کشور را به صورت تصدی‌گری به دست می‌گیرد معضلات زیادی به وجود می‌آید.

صفری با بیان اینکه نادیده‌گرفتن مسئولیت اجتماعی باعث بروز حاشیه‌نشینی و فقر شده، افزود: در بلند مدت باید تصدی‌گری دولت کاهش یابد و درکوتاه مدت وقتی با ضربه زدن به محیط زیست جاده‌ای احداث می‌کنیم و خانه مردم را خراب می‌کنیم آنها حاشیه‌نشین می شوند و توسعه موقت را می‌بلعند. بنابراین تمام طرح‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

فائزه دولتی که با عنوان نماینده سازمان های مردم نهاد در این رویداد حاضر گردیده بود به حسابرسی اجتماعی بنگاه ها اشاره کرد که در آن میزان فعالیت های اجتماعی شرکت ها مشخص میشود. وی با اشاره به اینکه بنگاه با در نظر گرفتن سازمان های مردم نهاد به عنوان بازوی کمکی برای دستیابی به اهداف اقتصادی و اجتماعی جامعه می تواند رابطه خود را با این سازمان های مردم نهاد قوی تر نماید که این موجب  بجای گذاشتن نام نیک و برند محبوب برای بنگاه ها و از سویی موجب گام برداشتن سازمان های مردم نهاد در حل چالش های اجتماعی و زیست محیطی گردد.

همچنین  دکتر سعید معیدفر، مشاور وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیته داوران جایزه با اشاره به اینکه هنوز بنگاه‌های اقتصادی ایران نتوانسته‌اند بر اساس استانداردها به گزارش‌نویسی بپردازند، عنوان کرد: هنوز راه زیادی تا رسیدن به بنگاه‌های اقتصادی فعال در مسئولیت اجتماعی شرکتی داریم.

معیدفر گفت: رویکرد امروز ما به مسئولیت اجتماعی فاصله زیادی با شعر مشهور سعدی دارد. سعدی انسان بودن را دلیل مسئولیت ما می‌داند ولی امروز چون به بحران رسدیه‌ایم درباره مسئولیت اجتماعی سخن می‌گوییم. درحالیکه ما درقبال سایر انسان‌ها و موجودات دیگر مسئولیم و باید مسئولیت اجتماعی را محقق کنیم.

در طرح اعطای جایزه مسئولیت اجتماعی شرکتی 163بنگاه اقتصادی رقابت کردند و ۵۰ بنگاه  به مرحله ارزیابی رسیدند که درنهایت شرکت‌های تولید، بهره‌برداری و انتقال آب جنوب شرق خوزستان، توسعه و نوآوری شهر و بهستان دارو از نگاه ذی‌نفعان برگزیده شدند. از نظر انسجام انجام فعالیت های مسئولیت اجتماعی در تمام حوزه ها  شرکت‌های مستر فوده،نستله،فولاد مبارکه اصفهان اوزان ، بانک انصارمعرفی شدند و از نظر استاندارد رویکرد مدیریتی و فرآیند های درون سازمانی شرکت بهستان دارو و صنایع غذایی نامی نو برگزیده شد. از نظر استاندارد رویکرد اقتصادی فولاد مبارکه اصفهان و از نظر استاندارد رویکرد زیست محیطی پالایش نفت تبریز، شرکت سنگ آهن مرکزی ، شرکت تولید، بهره‌برداری و انتقال آب جنوب شرق و نستله برگزیده شدند واز نظر استاندارد رویکرد کارکنان شرکت صنایع غذایی نامی‌نو  برگزیده شد. همچنین شرکت نفت آبادان، فولاد امیرکبیر کاشان و بهستان دارو دیگر برگزیدگان از نظر رویکرد جامعه بودند. در حاشیه این رویداد غرفه‌ای نیز از سوی شرکت‌های اقتصادی برگزار شده بود که لوح غرفه برگزیده به شرکت گلدیران رسید. از 32 شرکت دیگر هم بخاطر اهتمام و تلاش در عرصه اقدامات مسئولانه تقدیر گردید.

نخستین رویداد اعطای جایزه ملی مسئولیت اجتماعی عصر چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶ در سالن الغدیر ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.